پیشنهاد سردبیرتست و بررسیخودرو

بررسی جک جی۵ اتوماتیک کارکرده / آیا بعد از ده سال هنوز هم ارزش خرید دارد؟

در این گزارش به سراغ بررسی یک دستگاه جک جی۵ اتوماتیک به عنوان یکی از خودروهای کارکرده بازار و قابل خرید در رنج قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان رفتیم‌. یک سدان سایز متوسط که از پیشرانه نسبتا قدرتمند بهره مند است و از عمر آن نیز ده سال می گذرد. آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

به گزارش نیرومحرکه، اگر امروزه – در شهریورماه ۱۴۰۳ – با بودجه حدود ۶۰۰ میلیون تومان قصد خرید یک خودرو اتوماتیک را داشته باشید، گزینه های زیادی پیش رویتان نیست. به عبارت دیگر، تنها یک گزینه صفر کیلومتر اتوماتیک داخلی در بازار وجود دارد که می توان با حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کرد. اگر چه در صورتی که خرید خودروی کارکرده را هم مدنظر قرار دهید، قطعا حق انتخاب بیشتری خواهید داشت. گزینه هایی مثل ام وی ام ۵۵۰، جیلی EC7 و جیلی GC6 الیت – و البته اکسلنت – از جمله خودروهای کارکرده ای هستند که در صورت یافتن نمونه سالم، کم کارکرد و بدون مشکل، می توان روی خریدشان حساب کرد. اگر چه ما در این گزارش، به سراغ جک جی۵ اتوماتیک رفتیم! خودرویی که از سال ۹۳ شمسی به بازار کشور راه یافت و توانست دید مردم را نسبت به خودروهای اتوماتیک اقتصادی تغییر دهد. چرا که تا پیش از عرضه ی آن، اکثر خودروهای داخلی و مونتاژی صرفا مجهز به گیربکس دنده ای بوده و عملکرد گزینه های محدودی هم که به گیربکس اتوماتیک مجهز بودند، چنگی به دل نمی زد. از طرف دیگر، در آن زمان برای خرید یک خودروی اتوماتیک وارداتی، باید حدود دو برابر قیمت جک جی۵ اتوماتیک هزینه می شد.

آشنایی دوباره با جک جی۵ اتوماتیک!

اکنون وقت آشنایی دوباره با جک جی۵ اتوماتیک است. خب از لحاظ ظاهری، طراحی جک جی۵ توسط پینین فارینای ایتالیا انجام شده است. همین مهم سبب شد تا این خودرو از لحاظ ظاهری یک سر و گردن بالاتر از رقبایش باشد. جی۵ جز معدود خودروهایی بود که در زمان عرضه، طراحی هماهنگی در نمای جلو، پهلو و عقب داشت؛ نمی شد از آن ایراد گرفت و مثل برخی رقبایش – از جمله ام وی ام ۵۵۰ – از ناپختگی در طراحی رنج نمی برد.

این نسخه تفاوت چندانی با جی۵ دنده ای ندارد. البته در نمای بیرونی، رینگ های جی۵ اتوماتیک متفاوت و از نوع ۱۶ اینچی آلومینیومی است. در کابین نیز رنگ تریم داخلی آن نسبت به جی۵ دنده ای متفاوت بوده و از رنگ مشکی و قطعات دکوراتیو با طرح کربن استفاده شده است. باید این را هم یادآوری کنیم که طراحی غربیلک فرمان جی۵ اتوماتیک نیز با نسخه دنده ای متفاوت بوده و مشابه نمونه ای است که امروزه در جی۴ و اس۳ هم استفاده می شود.

قوای فنی جک جی۵ اتوماتیک

یکی از پارامترهای اساسی که حتی امروز و با وجود یک دهه از آغاز عرضه جی۵ در ایران می توان به عنوان نقطه قوت از آن یاد کرد، نوع پیشرانه به کار رفته در این سدان مونتاژی و میزان توان تولیدی آن است. زیر کاپوت جی۵ اتوماتیک، یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ نصب شده است. اما مثل نسخه دنده ای ۱.۵ لیتری نیست. بلکه ۱.۸ لیتر حجم داشته و توانایی تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. نسبت به اکثر پیشرانه های ۱.۵ لیتری توربو که امروزه روی ۹۹ درصد خودروهای مونتاژی مورد بهره برداری قرار می گیرد، این آمار و ارقام برای پیشرانه مورد استفاده در جی۵ اتوماتیک مناسب ارزیابی می شود. با این تفاسیر که این ۳۰۰ سی سی حجم بیشتر سبب شده تا مالک از شر استهلاک توربوشارژ – در دراز مدت – در امان باشد.

کمی وقت گذرانی با جک جی۵ اتوماتیک

در اوایل شهریورماه ۱۴۰۳ و در یک روز تعطیل، کمی وقت گذاشتیم تا جک جی۵ اتوماتیک را بشناسیم و ببینیم که آیا واقعا ارزش خرید دارد یا خیر. همانطور که می دانید، صنعت خودروی چین با جهش های عجیب و غریبی در حال پیشرفت است و پله های ترقی را نه یک به یک، بلکه با هلیکوپتر در حال گذر است! با این حال هنوز هم حرف های بسیاری در مورد خودروهای چینی شنیده می شود. بنابراین فرصت خوبی است تا یک خودروی مونتاژی چینی را که ده سال هم هست از عمرش گذشته مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که شایعات موجود درباره این خودروها واقعیت دارد یا نه.

جی۵ اتوماتیک مورد بررسی در این گزارش از نیرومحرکه، در مردادماه سال ۹۳ شمسی خریداری شده و حدود ده سال نیز از عمر آن می گذرد. علاوه بر این، در طی این یک دهه نیز تنها یک مالک داشته و در زمان تست ما، حدود ۹۵ هزار کیلومتر پیمایش داشت.

در نمای بیرونی، با وجود انتقادهایی که بر کیفیت رنگ خودروهای مونتاژی وارد است، مشکل خاصی مثل سوختگی رنگ در این جی۵ دیده نمی شود. رنگ رینگ ها نیز در این ده سال تغییرات خاصی نداشته و کیفیت خود را حفظ کرده اند. تنها ایرادی که می توان از نمای بیرونی این خودروی ده ساله گرفت، مات شدن طلق چراغ های جلو است. البته این امری طبیعی است و نگهداری نادرست و تمیز نکردن به موقع آن ها، می تواند روند مات شدن و از بین رفتن طلق چراغ های جلو را تسریع ببخشد.

کابین؛ مثل روز اول!

یکی از چیزهایی که ما را حین تست جی۵ اتوماتیک کارکرده شگفت زده کرد، ظاهر کابین و کیفیت آن بود. چرا که با وجود گذشت حدود ده سال از عمر خودرو، رودری ها و داشبورد هنوز فرم خودشان را حفظ کرده بودند و شکستگی یا ورم ناشی از آفتاب خوردگی در آن ها دیده نمی شد.

جک جی5 اتوماتیک

یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو، صندلی های چرمی آن است. فارغ از جنس پوشش صندلی ها، بررسی تکیه گاه و نشیمن گاه صندلی های راننده، سرنشین جلو و عقب به ما نشان داد که صندلی ها نیز همانند داشبورد و رودری ها از کیفیت مناسبی برخوردارند. صرف نظر از سایر صندلی ها، حداقل انتظار داشتیم که نشیمن گاه صندلی راننده – همانند سایر خودروهای کارکرده – به مرور حالت خودش را از دست داده باشد؛ اما اینطور نبود.

رانندگی با جی۵ اتوماتیک

پیشرانه ۱.۸ لیتری جی۵ اتوماتیک را روشن کرده و گیربکس چهار سرعته AT را در حالت D قرار می دهیم. شروع به حرکت خودرو مناسب است و می توان با ارفاق عملکرد پیشرانه و گیربکس را هماهنگ تلقی کرد. اگر چه در سرعت های بالا، به وضوح کمبود یک دنده بیشتر کاملا احساس می شود. اگر گیربکس جی۵ پنج سرعته اتوماتیک بود، می شد احساس بهتری از رانندگی با آن گرفت و صدای پیشرانه نیز کمتر وارد کابین می شد. البته، باید این را هم درنظر بگیریم که تکنولوژی به کار رفته در این خودرو متعلق به بیش از یک دهه پیش است. بنابراین و در سال ۲۰۲۴ میلادی، نباید از جی۵ اتوماتیک انتظار گیربکس هفت سرعته گتراگ را داشته باشیم.

سیستم فرمان، ترمز و تعلیق

سیستم فرمان به کار رفته در جک جی۵ اتوماتیک، کاملا هیدرولیک و بدون هرگونه سیستم کمکی برقی است. با وجود گذشت ده سال از عمر خودروی مورد بررسی، عملکرد سیستم فرمان جی۵ مناسب ارزیابی می شود. سفتی یا خلاصی در آن دیده نشد. البته شیوه نگهداری مالک خودرو و انجام به موقع سرویس های دوره ای نیز در نحوه ی عملکرد سیستم فرمان این خودرو بی تاثیر نیست. با وجود اینکه بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار از ترمزهای کاسه ای برای محور عقب بهره می برند، ترمزهای جک جی۵ اتوماتیک در محور جلو و عقب از نوع دیسکی است. علاوه بر این، جی۵ اتوماتیک از سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز بهره می برد.

علیرغم اینکه جی۵ به سیستم کنترل پایداری ESP مجهز نیست، اما این خودرو هندلینگ خوبی را از خود به نمایش می گذارد. ارتفاع کم جی۵ از سطح زمین نیز بر آن صحه می گذارد. همانند اکثر خودروهای رایج در بازار، سیستم تعلیق جک جی۵ اتوماتیک در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب از نوع نیمه مستقل است. به طور کلی، عملکرد سیستم تعلیق جی۵ را می توان متوسط ارزیابی کرد. چرا که نه در حدی است که خیلی نرم باشد و حرکات عرضی بدنه خودرو را در پیچ ها تحت تاثیر قرار دهد و نه در حدی است که خشک و آزاردهنده باشد‌.

جک جی5 اتوماتیک

نکته دیگری که قبلا به آن اشاره کردیم، ارتفاع کم جی۵ از سطح زمین است. همین مورد سبب شده تا بسیاری ترس از برخورد کف خودرو با زمین را داشته باشند. در طول تست، ما این مورد را هم در یک مسیر پر از پستی و بلندی بررسی کردیم اما برخوردی صورت نگرفت. البته این را هم باید پذیرفت که نباید از آن ارتفاع آفرود داشت!

تجهیزات ایمنی و رفاهی جک جی۵ اتوماتیک

آنچه که در ادامه از آن ها به عنوان تجهیزات ایمنی و رفاهی جک جی۵ یاد می کنیم، مواردی است که امروزه به آپشن های اجباری خودروهای موجود در بازار تبدیل شده اند و نباید از این خودرو انتظار سیستم خودران یا رادار خاصی را داشت. باید درنظر داشت که امروز این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته و خودروهای صفر کیلومتر موجود در این رنج قیمتی هم به لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی در سطح جی۵ قرار می گیرند.

جک جی5 اتوماتیک

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی جک جی۵ اتوماتیک، می توان به دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز دیسکی چرخ های جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، سانروف، آینه های جانبی برقی، پوشش چرمی صندلی ها و دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد. البته ناگفته نماند که مالک خودروی تست، تجهیزاتی نظیر کروز کنترل، استارت دکمه ای و مالتی مدیا را هم به این جی۵ اضافه کرده است.

جمع بندی؛ آیا جک جی۵ اتوماتیک کارکرده ارزش خرید دارد؟

اگر این خودرو ارزش خرید نداشت، قطعا ما برای بررسی به سراغ آن نمی رفتیم. اما باید یک سری نکات و البته دوام آن بررسی می شد تا بتوانیم با دید بازتر و دقیق تر، جک جی۵ اتوماتیک را به عنوان یک خودرو دست دوم مناسب در رنج قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان معرفی کنیم. به طور کلی اگر بخواهیم جک جی۵ اتوماتیک را توصیف کنیم، خودرویی است که با وجود گذشت بیش از یک دهه از زمان طراحی اش باز هم حرف برای گفتن داشته و هنوز دمده نشده است. علاوه بر این، فضای کابین مناسبی دارد و از لحاظ فنی نیز می توان روی آن حساب کرد. البته به شرطی که مالک قبلی هوای ماشین را داشته و به آن رسیدگی کرده باشد.

علی ایحال، اگر قصد خرید خودرو در رنج ۶۰۰ میلیون تومان را داشتید، پیشنهاد می کنیم تا نمونه های سالم و بدون ایراد جی۵ را هم در لیست گزینه های خود قرار دهید. اگر چه، باید درنظر داشت که خرید خودروهای کارکرده همواره خرج های دیگری نظیر تعویض قطعات مصرفی را هم به دنبال خواهد داشت. در آخر، باید گفت که تصمیم با شماست. اگر ۶۰۰ میلیون تومان پول داشته باشید، جی۵ اتوماتیک کارکرده می خرید یا خودرو صفر کیلومتر دنده ای؟

در پایان، از آقای شهاب مفیدی – سردبیر پایگاه خبری سبقت آزاد – به جهت در اختیار گذاشتن خودرو برای تست و بررسی نهایت قدردانی و تشکر را داریم.

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا