تست و بررسیپیشنهاد سردبیرخودرو

از سیر تا پیاز دنا پلاس توربو اتوماتیک چه می‌دانید

دنا را می توان یکی از محصولات استراتژیک ایران خودرو دانست که از اواسط دهه ۹۰ شمسی وارد بازار شد. محبوبیت این سدان کلاس سی سبب شد تا ایران خودرو آن را به سرعت فیس لیفت و نسخه های مجهزتر و قوی تر آن را تولید کند. دنا پلاس توربو اتوماتیک را می توان مجهزترین نسخه این سدان دانست که در این مطلب، به آن پرداخته ایم.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک، میراث دار خلف سمند

اگر چه سمند با خط تولید ایران خودرو خداحافظی کرده است، اما میراث دار خلف آن – یعنی دنا پلاس – به حضورش در جاده مخصوص ادامه می‌دهد. بد نیست اشاره کنیم که در اواسط دهه ۹۰ شمسی، ایران خودرو از دنا پرده برداشت. خودرویی که یک فیس لیفت موفق از سمند محسوب می شود. اگر چه پلتفرم این خودرو با پژو ۴۰۵ مشترک است. نسبت به سمند، دنا در نمای جلو، عقب و کابین متفاوت است اما در پروفیل جانبی، به غیر از دستگیره‌ها که از نوع آسان بازشو هستند، قالب درها کاملا با سمند مشترک است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

کمی بعد …

بعد از مدتی از زمان تولید و عرضه دنا، ایران خودرو دستی بر سر و گوش آن کشید و با افزودن پسوندی جدید، دنا پلاس را معرفی و روانه بازار کرد. در نمای جانبی دنا پلاس، دیگر درهای مشابه با سمند دیده نمی‌شد و به طور کلی قالب درها تغییر کرد. ضمن اینکه در برخی از نسخه‌ها، سانروف هم به این خودرو اضافه شد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

پیوند خورده به EF7

از همان ابتدا، دنا و دنا پلاس با پیشرانه‌ی EF7 و EF7TC وارد بازار شدند. البته طرح‌هایی مبنی بر تولید دنا با پیشرانه TU5 هم مطرح بود اما به ثمر نرسید.

۱۵۰ اسب بخار قدرت به علاوه‌ی گیربکس شش دنده DAE

اواخر دهه ۹۰ شمسی بود که ایران خودرو عرضه دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک را آغاز کرد. همان پیشرانه EF7TC روی این خودرو نصب می‌شود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده در دنا پلاس توربو اتوماتیک از نوع شش سرعته خودکار و ساخت شرکت DAE چین است و نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

ابعاد دنا پلاس توربو اتوماتیک

ابعاد این مدل از دنا در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ابعادی معادل ۴۵۵۹ میلی‌متر، ۱۷۲۰ میلی‌متر و ۱۴۶۰ میلی‌متر دارد. فاصله بین دو محور دنا پلاس توربو اتوماتیک ۲۶۷۱ میلی‌متر است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک

بر اساس اعلام ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک با تجهیزاتی از جمله چهار کیسه‌ هوا، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكي كد كلاس ۷۰۷۱۰: سيستم كمكي ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالايي (HSA)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS)، ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو ۳ نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع،فرمان قابل تنظيم زاويه اي در ۲ جهت ،صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب ، دوربين ديد عقب ، سيستم قطع سوخت خودكار، كد و كلاس ۷۰۷۱۰ داراي استاندارد ايمني عابر پياده، رینگ‌های ۱۶ اينچی آلومينيومی،  صندلي‏ راننده و سرنشين جلو ۸ حركته برقي، پشت سري صندلي هاي جلو قابل تنظيم،  سان روف ، كروز كنترل، ، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل ، كد كلاس ۷۰۷۰۹ و ۷۰۷۱۰: سنسور نور و باران دارد ، كد كلاس ۷۰۷۱۰: اخطار كاهش باد لاستيك ( TPMS) و  سيستم راهنماي تعويض دنده  (GSI) مجهز است.

البته قرار است که به زودی نسخه آپشنال این خودرو هم به بازار عرضه شود که علاوه بر تجهیزات مذکور، از فرمان D-Cut، آینه داخلی الکتروکرومیک بهره می برد.

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا