به گزارش نیرومحرکه، سهند از جمله محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا است که بر اساس پلتفرم X200 توسعه یافته و به زودی با برند پارس خودرو وارد بازار خواهد شد. سهند نسبت به تیبا و ساینا که از اولین خودروهای توسعه یافته روی این پلتفرم هستند، طراحی بهتری دارد و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز نسبت به قبل بهبود یافته است. اگر چه، هنوز هم سایپا در محصولاتی که روی پلتفرم X200 ساخته شده اند از همان موتور M15 استفاده می کند. قیمت این سدان اقتصادی چقدر است و چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

سهند جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا به شمار می رود که روی پلتفرم X200 توسعه یافته است. همانند کوییک و برخی دیگر از محصولات گروه خودروسازی سایپا، سهند هم در پارس خودرو مونتاژ می شود. با این تفاوت که سهند با نشان پارس خودرو وارد بازار خواهد شد.

قیمت سهند
این گروه خودروساز در دو مرحله، سهند را با قیمت غیرقطعی به فروش رساند و علی الحساب ۲۲۴ و ۲۳۱ میلیون تومان از خریداران این سدان اقتصادی دریافت کرد. حالا و با اعلام قیمت نهایی و قطعی ۴۵۹ میلیون و ۴۱۰ هزار تومانی برای سهند، مشتریانی که در مراحل فروش قبلی گروه خودروسازی سایپا اقدام به خرید این خودرو کرده بودند، باید نسبت به تکمیل وجه و پرداخت مابه التفاوت اقدام کنند.
پیشرانه سهند چیست؟
گروه خودروسازی سایپا کماکان سعی در حفظ سنت ها داشته و از پیشرانه هشت سوپاپ M15 در محصولات توسعه یافته روی پلتفرم X200 استفاده می کند. البته باید به این مورد اشاره کرد که پیشرانه مورد استفاده در سهند – و اطلس – نمونه ارتقا یافته پیشرانه M15 است و با کد فنی M15GSI شناخته می شود. پیشرانه M15GSI از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، هدرز و دریچه گاز برقی بهره می برد. گروه خودروسازی سایپا نهایت توان تولیدی این پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری را ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور اعلام کرده است. بسته به تیپ خودرو، نیروی این پیشرانه توسط یک جعبه پنج سرعته دستی یا CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
نگاهی به طراحی ظاهری سهند
از لحاظ ظاهری، سهند نسبت به تیبا و ساینا طراحی بهتری دارد. نمای جلو اعم از کاپوت، چراغ ها، جلو پنجره و سپر تغییر کرده و ظاهری شبیه به محصولات جدید نیسان برای نمای جلوی سدان جدید پارس خودرو خلق شده است. در نمای جانبی، صرفا ظاهر آینه ها تغییر کرده و سایر اجزا بیننده را به یاد پیشینیان سهند می اندازند! در مورد نمای عقب هم باید گفت که طراحی آن به روزتر از نسخه های قبلی شده است؛ اگر چه می توانست همانند نمای جلو طراحی پخته تری داشته باشد.

طراحی کابین این خودرو تا حدودی به کابین خودروهای ساخت داچیا شباهت دارد. در تریم داخلی این سدان اقتصادی به جای استفاده از رنگ مشکی یا خاکستری، از ترکیب رنگ کرم و مشکی استفاده شده تا از القای حس اقتصادی بودن آن بکاهد. اگر چه کیفیت متریال به کار رفته در ساخت داشبورد و سایر اجزای کابین، هنوز هم جای بهبود دارد.

سهند با چه تجهیزاتی وارد بازار خواهد شد؟
سهند با بهره وری از سطح مناسبی از تجهیزات ایمنی و رفاهی وارد بازار خواهد شد. چرا که در لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی سهند – دنده ای S – مواردی نظیر دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم پایش فشار باد تایرها، تهویه مطبوع دیجیتال، نگهدارنده ایزوفیکس، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم برقی آینه های جانبی، سنسور پارک عقب، دی لایت دیده می شود.





