مقایسهپیشنهاد سردبیرمقالات

مقایسه اطلس و شاهین محصولات جدید سایپا

اطلس جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا که روی پلتفرم X200 توسعه یافته است، وارد بازار شد. در طراحی سایپا اطلس، از المان‌های روز و سبک متفاوتی استفاده شده که نشان دهنده هدف گرفتن قشر جوان برای خرید این خودرو است. در ادامه قصد داریم تا مقایسه اطلس و شاهین بین دو خودرو و محصول جدید سایپا کمی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مشخصات فنی و تجهیزات اطلس

در مورد قوای فنی اطلس هم باید گفت که هاچ بک جدید سایپا با تجهیز به پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه، قادر است تا ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور نسبت به موتور M15، به هدرز و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که سبب می‌شود تا گشتاور موتور در دورهای پایین‌تری در دسترس بوده، مصرف سوخت کاهش یافته و فشار کمتری نیز به موتور وارد شود.

در مورد سیستم انتقال قدرت هم باید گفت که بسته به تیپ خودرو، نیروی موتور توسط جعبه دنده ی پنج سرعته دستی یا CVT به محور جلو منتقل می‌شود.

در بحث تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز هاچ بک جدید این گروه خودروسازی با دستی پر در بازار حاضر شده است. چرا که در آن علاوه بر امکانات استانداردی و موارد زیر اشاره کرد:

  • دو کیسه ایمنی هوا
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی
  • سیستم تهویه مطبوع الکتریکی
  • چراغ نور در روز
  • چراغ مشایعت
  • سنسور پارک عقب
  • سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • کامپیوتر سفری
  • سنسور نور
  • سامانه پایش فشار باد تایرها
  • صفحه نمایشگر هفت اینچی لمسی
  • دوربین پارک عقب
  • دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • آینه‌های تاشو برقی
  • آنتن کوسه‌ای
  • سانروف برقی

بررسی مشخصات فنی و تجهیزات انواع شاهین

شاهین مجهز به گیربکس اتوماتیک، دیگر محصول جدید سایپا است که اخیرا وارد بازار شده. این نسخه از سایپا شاهین نسبت به نسخه مجهز به گیربکس دستی که از اواخر سال ۱۳۹۹ شمسی وارد بازار شد، تفاوت‌هایی دارد.

در نمای بیرونی شاهین اتوماتیک، برخی از المان‌ها از جمله نوار دور جلو پنجره، دستگیره درب‌ها و نوار بالای محل قرارگیری پلاک با شاهین دنده‌ای متفاوت است. در داخل کابین نسخه اتوماتیک نیز شاهد استفاده از تریم دو رنگ، تزئینات کرومی و روکش متفاوت صندلی‌ها هستیم.

از لحاظ فنی، شاهین اتوماتیک از پیشرانه مشترک با شاهین دنده‌ای بهره می‌برد. این پیشرانه چهار سیلندر توربو که با کد فنی M15TC شناخته می‌شود، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده به‌کار رفته در سدان جدید سایپا از نوع CVT است و در حالت تیپ ترونیک – به صورت مصنوعی – هفت دنده را در اختیار راننده قرار می دهد.

در مورد تجهیزات ایمنی و رفاهی سایپا شاهین اتوماتیک باید گفت که در این خودرو، موارد زیر امکانات نسبتا قابل قبولی را برای مشتریانش عرضه می‌کند:

  • دو کیسه ایمنی هوا
  • سیستم ترمز ضد قفل
  • سیستم کنترل پایداری
  • ایموبلایزر
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • دوربین و سنسور پارک عقب
  • پوشش چرمی صندلی‌ها
  • چراغ روشنایی در روز
  • سنسور نور
  • سامانه پایش فشار باد تایرها
  • سانروف
  • آنتن کوسه‌ای
  • کف پوش سه بعدی
  • نمایشگر ده اینچی لمسی

در نهایت تصمیم انتخاب و خرید و مقایسه اطلس و شاهین با شماست. اینکه شما قصد خرید یک خودرو هاچ بک جمع و جور و تیز برای تردد در شهرهای پر ترافیک دارید یا یک سدان برای یک خانواده دارید موضوعی دیگر است.

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا