تست و بررسیپیشنهاد سردبیر

ملاقات با ام وی ام ایکس۳۳ کراس / آیا ارزش خرید دارد؟

ام وی ام ایکس۳۳ کراس از جمله محصولات جدید مدیران خودرو به شمار می رود که اخیرا به بازار راه پیدا کرده است. اگر چه این خودرو نام ایکس۳۳ را یدک می کشد، اما نسبت به ایکس۳۳ های قبلی، ابعاد آن کوچک تر و حجم پیشرانه آن نیز کمتر شده است. به عبارت دیگر، ایکس۳۳ کراس را باید نسخه فیس لیفت ایکس۲۲ یا حتی ایکس۲۲ پرو نامید. چرا که پلتفرم آن ها یکسان است و از لحاظ فنی نیز با یکدیگر اشتراک دارند. در ادامه، انواع نسخه های ام وی ام ایکس۳۳ کراس را در نیرومحرکه بررسی کرده ایم.

ام وی ام ایکس33 کراس

در حال حاضر، مدیران خودرو نسخه MT و اتوماتیک ام وی ام ایکس۳۳ کراس را عرضه می کند. نسخه MT مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۰۵ اسب بخاری و جعبه دنده پنج سرعته دستی است. نسخه اتوماتیک این کراس اوور جمع و جور نیز از یک موتور سه سیلندر توربو یک لیتری ۱۱۲ اسب بخاری و جعبه دنده CVT (با قابلیت ایجاد ۹ دنده مصنوعی در حالت تیپ ترونیک) بهره می برد.

در مورد عملکرد نسخه دنده ای ام وی ام ایکس۳۳ کراس باید گفت که هماهنگی پیشرانه و گیربکس آن مناسب است، اما وزن حدود ۱.۳ تنی آن سبب می شود تا شتابگیری مناسبی نداشته باشد. اگر چه شتاب و کشش ایکس۳۳ کراس در نسخه اتوماتیک به خاطر وجود توربو عملکرد بهتری را از خود – نسبت به نسخه MT – به نمایش می گذارد. اما پیشرانه سه سیلندر آن همواره دارای لرزش بوده و در دورهای بالا نیز صدای زوزه ی گیربکس CVT چندان دلپذیر نیست.

طراحی ظاهری ام وی ام ایکس۳۳ کراس

در نمای ظاهری ایکس۳۳ کراس سبک جدید طراجی چری به وضوح دیده می شود. جلو پنجره عریض در کنار چراغ های دو تکه و دی لایت های تعبیه شده در طرفین کاپوت، از شاخصه هایی هستند که در نمای جلو فونیکس اف ایکس نیز به عنوان محصول جدید چری وجود دارند. در نمای جانبی، قالب درها و ستون ها، به خصوص ستون C مشابه با ام وی ام ایکس۲۲ است.

البته باید اشاره کنیم که پلتفرم و اتاق این دو محصول مدیران خودرو با یکدیگر مشابه است و شباهت آن ها در نمای جانبی، بی دلیل نیست. در نمای عقب نیز همانند نمای جلو، سبک جدید طراحی این برند را شاهد هستیم. عمده ترین شاخصه این قسمت، چراغ های ال ای دی و پیوسته است. همچنین لوگو تایپ جدید MVM در قسمت میانی چراغ های عقب ام وی ام ایکس۳۳ کراس از دیگر شاخصه های بخش عقب ایکس۳۳ کراس به شمار می رود.

نمای داخلی

طراحی نمای داخلی ایکس۳۳ کراس با توجه به این سگمنت و دیگر خودروهای موجود در بازار، یک شگفتی محسوب می شود. چرا که پیش از این، امکاناتی نظیر کلاستر دیجیتال را در سگمنت های قیمتی بالاتر شاهد بودیم. علی ایحال، باید گفت که طراحی کابین ایکس۳۳ کراس، همانند اجزای بیرونی، کاملا جدید است و رقبای حال حاضر آن، حرف زیادی برای گفتن ندارند.

ایکس۳۳ کراس بخریم؟

همانطور که در ابتدا ذکر شد، ایکس۳۳ کراس از جمله خودروهای مونتاژی جدید بازار محسوب می شود. در زمان نگارش این گزارش، ایکس۳۳ کراس MT حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و نسخه اتوماتیک آن نیز یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. امروزه و در رنج قیمتی بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، امکان خرید خودروهای داخلی نظیر دنا پلاس توربو اتوماتیک (اپشنال)، تارا V4 LX و خودروهای مونتاژی مثل بک ایکس۳ پرو، جک اس۳ و فردا ۵۱۱ وجود دارد. اگر از نسخه دنده ای ایکس۳۳ کراس فاکتور بگیریم، نسبت به خودروهایی که در این رنج قیمتی وجود دارند، ایکس۳۳ کراس می تواند یکی از گزینه های رقابتی باشد. البته باید این را هم درنظر داشت که چالش های نگهداری از یک خودرو توربو را به همراه دارد.

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا