نیرومحرکه – برای اکثر مردم برند هوندا یادآور موتورسیکلتهای CG است. اگر چه اخیرا کلیک و نسخههای کپی آن که توسط انواع شرکتها مونتاژ و عرضه میشوند هم به CG اضافه شده است. البته باید این را هم درنظر داشت که فراتر از مردم عادی، افرادی هستند که به موتورسیکلت علاقه دارند و صرف نظر از اینکه وضعیت مالی آنها چگونه است، در گوشهای از ذهنشان همیشه به خرید یک موتورسیکلت با حجم فراتر از هزار سیسی فکر میکنند! در ادامه به بررسی موتورسیکلت هوندا CB1300 مدل ۲۰۱۵ میپردازیم.
فهرست مقاله

اگر چه با وجود محدودیتها در تردد موتورسیکلتهای سنگین در سطح کشور، این نوع از موتورها طرفداران خاص خود را دارند و در روزهای تعطیل، گردهماییهای خاصشان را تشکیل میدهند. از جمله موتور سنگینهایی که طرفدار زیادی در ایران دارد، هوندا CB1300 است.

نحوه واردات موتورسیکلت بالای ۲۵۰ به کشور
البته پیش از پرداختن به موتورسیکلت مورد بحث، باید به این نکته اشاره داشت که موتورسیکلتهای با حجم پیشرانه بیش از ۳۰۰ سی سی با روشهای مختلفی وارد بازار شده اند که به برخی از آنها خواهیم پرداخت. موتور سنگینهایی که به صورت قاچاقی وارد کشور شده، سهم عمدهای از بازار معاملات این نوع از موتورسیکلتها را دارند. موتور سنگینهای قاچاق بدون مدارک مالکیتی بوده و قیمت آنها حدود یک سوم قیمت موتورسیکلتهای دارای مدارک است.

موتورسیکلتهای سهمیهای بالای ۲۵۰ سیسی
پس از موتور سنگینهای قاچاق، موتورسیکلتهای سهمیهای است. هر ساله به واسطه اعطای سهمیه واردات توسط فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری به قهرمانان، تعدادی موتورسیکلت با حجم موتور بالای ۳۰۰ سی سی از طریق گمرک وارد کشور میشود. البته برخی از افراد نیز به طور شخصی از طریق گمرک و با پرداخت عوارض، موتورسیکلت سنگین وارد کشور کردهاند. در انتها نیز باید به موتورسیکلتهای دارای سند شرکتی اشاره کرد که توسط شرکتهایی چون کویر، هانی موتور و سوشیان به کشور وارد شدهاند.
تولد اولین مدلهای هوندا CB1300
سری CB موتورسیکلت هوندا که از سال ۱۹۵۹ متولد شد، در کلاس موتورسیکلتهای Naked قرار میگیرد. این نوع از موتورسیکلتها کمترین میزان قطعات پلاستیکی را در بدنه داشته و از لحاظ ظاهری، شباهت بسیاری با موتورسیکلتهای کلاسیک دارند. چراغ جلو بزرگ و غالبا گرد، پشت آمپر نمایان و اگزوز زمخت از شاخصههای نمای ظاهری موتورسیکلتهای Naked به ویژه هوندا CB1300 است.

بررسی مشخصات ظاهری و فنی هوندا CB1300
باید به این نکته اشاره کرد که تیپ اسپشیال این موتورسیکلت به تجهیزاتی نظیر رینگ تیتانیومی، گرمکن فرمان، GPS و سیستم ترمز ضد قفل هم مجهز است. هوندا CB1300 دارای پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق ۱۲۸۲ سی سی است که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن متر گشتاور نیرو تولید میکند. این موتور با آب خنک میشود و در هر سیلندر آن، چهار سوپاپ تعبیه شده است. سیستم انتقال قدرت در این موتورسیکلت از نوع زنجیری، گیربکس از نوع پنج دنده و کلاچ نصب شده روی هوندا CB1300 از نوع چند صفحهای مرطوب است. در مجموع، این موتورسیکلت حدود ۲۲۰ کیلوگرمی قادر است تا به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

تعداد کم دندهها در کنار گشتاور بالای موتور، باعث شده تا شتابگیری در هر دنده به راحتی صورت گیرد. هندلینگ هوندا CB1300 بسیار مناسب و به نوعی است که میتوان در حد موتورسیکلتهای اسپرت با آن مانور داد. در کنار قدرت مناسب برای شتابگیری و هندلینگ قابل قبول، بد نیست که به ترمزهای این موتورسیکلت ژاپنی اشاره کنیم. همانطور که پیشتر اشاره شد، نمونه مورد بحث به طور استاندارد از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره میبرد. ترمزها در جلو و عقب از نوع هیدرولیکی هستند که با داشتن دو دیسک ۳۱۰ میلیمتری در جلو و کالیپر ترمز چهار پیستونه و یک دیسک ۲۵۶ میلیمتری در عقب، توان بالایی را در توقف هوندا CB1300 فراهم میکنند




