پیشنهاد سردبیرتست و بررسی

بک ایکس۳ پرو ؛ ویدیو تست و بررسی + گالری تصاویر BAC X3 PRO

به گزارش نیرومحرکه، بک ایکس۳ پرو محصول جدید بم خودرو است که برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ و در نمایشگاه خودرو کرمان رونمایی شد. از لحاظ ابعاد بدنه، با یک خودرو هاچ بک طرفیم. اگر چه ارتفاع آن از سطح زمین بیشتر از یک خودروی هاچ بک معمولی است و به همین دلیل بک ایکس۳ پرو را یک خودرو هاچ بک کراس خطاب می کنیم. از لحاظ فنی و قیمت نیز بک ایکس۳ پرو در رده خودروهای مونتاژی اقتصادی قرار می گیرد. آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بازگشت جیلی به خط تولید بم خودرو

در اواخر دهه ۹۰ شمسی و پیش از اعمال تحریم علیه صنعت خودرو کشور، بم خودرو به عنوان زیر مجموعه کرمان موتور جیلی GC6 الیت و پس از آن جیلی GC6 اکسلنت را مونتاژ و عرضه می کرد. حالا و پس از مدتی وقفه از آن دوران، چندی است که یکی از محصولات جیلی دوباره روی خط تولید بم خودرو بازگشته است. در مورد تاریخچه بک ایکس۳ پرو باید گفت که این خودرو محصول شرکت MAPLE چین – از شرکت های تابعه جیلی – است و در خارج از ایران نیز با همین برند عرضه می شود. تبعیت میپل از جیلی سبب شده تا بسیاری از قطعات و اجزای اصلی ایکس۳ پرو متعلق به جیلی باشد. به طور مثال، پیشرانه و گیربکس BAC X3 PRO متعلق به جیلی است. همچنین در برخی از اجزا نظیر چراغ های جلو، لوگو تایپ جیلی به وضوح قابل مشاهده است.

بک ایکس۳ پرو

نگاهی به بک ایکس۳ پرو

در اولین دیدار با BAC X3 PRO اولین چیزی که جلب توجه می کند، طراحی کلاسیک نمای جلو است. چرا که کماکان ساختار کلاسیک را حفظ کرده و خبری از قرار گرفتن چراغ اصلی جلو در قاب مه شکن نیست. چراغ های بزرگ در ترکیب با جلوپنجره ای که تداعی کننده لوگوی جیلی است، از مهم ترین شاخصه های نمای جلو هستند.

بک ایکس۳ پرو

طراحی نمای جانبی BAC X3 PRO به دور از طراحی خودروهای رایجی است که در خیابان ها می بینیم. اگر نمای جانبی BAC ایکس۳ پرو را سه قسمت کنیم، جیلی در تمامی قسمت ها ساختار شکنی و الگوی جدیدی را خلق کرده است. ناهمخوانی خط کاپوت با خط شانه، الگوی متفاوت درهای جلو و نوع طراحی ستون A از جمله مواردی هستند که توجه بیننده را در این قسمت جلب می کنند‌.

بک ایکس۳ پرو

این را هم باید یاداور شد که رینگ های به کار رفته در هاچ بک کراس بم خودرو از نوع ۱۶ اینچی آلومینیومی است و اندازه آن ها با بدنه خودرو همخوانی دارد. سبک طراحی نمای عقب بک ایکس۳ پرو نگارنده را به یاد کلاس A مرسدس بنز می اندازد. چرا که در عین القای حس اسپرت و جوان پسندانه بودن، طراحی پخته ای دارد و خبری از شلوغ کاری عجیب و غریبی نیست.

بک ایکس۳ پرو

در مورد کابین بک ایکس۳ پرو باید گفت که طراحی آن اصولی و هدفمند است و اجزا به گونه ای طراحی شده تا در عین کارایی، فضای زیادی را اشغال نکنند. همین مهم سبب شده تا چهار نفر بزرگسال به راحتی امکان استفاده از بک ایکس۳ پرو را داشته باشند.

بک ایکس۳ پرو

اگر چه در بسیاری از اجزا – همچون داشبورد – از پلاستیک خشک استفاده شده، اما از لحاظ بصری زننده نیست و طراحان از ترندهایی همچون قطعات دکوراتیو طرح آلومینیوم برس خورده و صفحه نمایشگر نسبتا بزرگ در کابین بک ایکس۳ پرو استفاده کرده اند.

بک ایکس۳ پرو

پوشش صندلی های ایکس۳ پرو از نوع چرمی است و از لحاظ جنس و کیفیت، تفاوت یا برتری خاصی از پوشش صندلی سایر رقبای مونتاژی این خودرو ندارد. البته دربرگیرندگی صندلی های بک ایکس۳ پرو مناسب است و در ترافیک های شهری باعث خستگی سرنشینان نمی شوند.  

ویدیو تست و بررسی بک ایکس۳ پرو

زیر کاپوت بک ایکس۳ پرو چه پیشرانه ای قرار دارد؟

قلب تپنده این خودرو، یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۵ لیتری است. این پیشرانه ی تنفس طبیعی، توانایی تولید ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس بک ایکس۳ پرو از نوع CVT با قابلیت ایجاد هشت دنده مصنوعی است و نیروی پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند.

بک ایکس۳ پرو

در مورد عملکرد و هماهنگی پیشرانه و گیربکس باید گفت که هماهنگی آن ها مثال زدنی است و نسبت به سگمنت قیمتی بک ایکس۳ پرو، نمی توان ایرادی از آن گرفت. از مهم ترین مزایای فنی بک ایکس۳ پرو، گیربکس هوشمند آن است. چرا که گشتاور را مدیریت و بهتر به چرخ ها منتقل می کند. همین مهم سبب شده تا عملکرد این خودرو تاحدودی بهتر از سایر رقبای این خودرو در بازار باشد.

بک ایکس۳ پرو

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بک ایکس۳ پرو همانند بسیاری از خودروهای موجود در بازار، در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در قسمت عقب از نوع نیمه مستقل است. حین تست و بررسی این خودرو، در قسمت جلو تکان یا کوبش خاصی حس نشد؛ اما قسمت عقب به گونه ای است که در مواجهه با دست اندازها و ناهمواری ها، تا حدودی کوبش رو حس میکنیم. البته این خودرو مستثنی نیست و سیستم تعلیق خودروهای دیگری هم ‌که در این سگمنت هستند، عملکرد مشابهی دارند.

بک ایکس۳ پرو

تجهیزات ایمنی و رفاهی

از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی بک ایکس۳ پرو می توان به دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم EBD، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HHC، سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC، سه حالت رانندگی اکو، اسپرت و کامفورت، سانروف، پاور ویندوز، سیستم فرمان برقی، کروز کنترل، آینه های جانبی برقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم پایش باد تایرها TPMS، سیستم تهویه مطبوع برقی، سنسور نور، صفحه نمایشگر هشت اینچی لمسی، شش بلندگو، دوربین و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

بک ایکس۳ پرو بخریم؟

در زمان انتشار گزارش تست و بررسی بک ایکس۳ پرو در آبان ۱۴۰۳ شمسی، این خودرو توسط کرمان موتور به قیمت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در شرایط فعلی بازار خودروی کشور، با این بودجه علاوه بر هاچ بک کراس بم خودرو می توان نمونه صفر کیلومتر خودروهایی نظیر ام وی ام ایکس۳۳ کراس، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف پانوراما، دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک و فردا ۵۱۱ را خریداری کرد. با این تفاسیر تنوع خودروهای موجود در این رنج قیمتی چندان محدود نیست و امکان انتخاب از بین خودروهای هاچ بک و سدان وجود دارد. البته اگر قصد خرید یک خودرو جمع و جور شهری را داشته باشید بخش عمده ای از خودروهای نام برده از لیست کنار رفته و گزینه ها به بک ایکس۳ پرو، ام وی ام ایکس۳۳ کراس و پژو ۲۰۷ محدود می شود. در بین رقبای نام برده، بک ایکس۳ پرو با توجه به مشخصات فنی، سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی، می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. مضاف بر اینکه جیلی از شرکت های بزرگ و خوشنام چینی به شمار می رود و نمی توان به سادگی محصولی که یدک کش نام آن است را فاکتور گرفـت!

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا