تست و بررسیپیشنهاد سردبیرموتورسیکلت

جای این دوچرخ در شهر نیست! بررسی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

دنیای خارج از شهر و جاده، اکنون تنها متعلق به خودروها نیست و موتورسیکلت ها نیز در آن ها سهم دارند.
برای کسی که تنها دید آن نسبت به موتورسیکلت، هوندا ۱۲۵سی سی باشد، طبیعتا تصور اینکه بتوان با موتورسیکلت از شهری به شهر یا کشوری به کشور دیگر سفر کرد، بسیار سخت است. بارها شده که در جاده های کشور، توریست هایی را دیده ایم که با موتورسیکلت خود دست به دنیا گردی زده اند. اگر چه با هر نوع موتورسیکلتی نمی توان دل به جاده زد. چرا که هر چیزی را بهر کاری ساخته اند! موتورسیکلت های با هیبتی که بارها مشاهده کرده ایم، در کلاس تورینگ قرار می گیرند. البته این کلاس نیز شامل دسته بندی های مختلفی است. در این بین موتورسیکلت های ادونچر – تورینگ به مراتب جذابیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. قصد داریم در ادامه Kawasaki Versys – کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ را در نیرومحرکه بررسی خواهیم کرد.

Kawasaki Versys - کاوازاکی ورسیس 250

ب ام و از شرکت های پیشرو در ساخت موتورسیکلت های ادونچر – تورینگ به شمار می رود. البته صنایع سوزوکی و کاوازاکی نیز همانند سایر کلاس ها، در این کلاس نیز مهره های خاص خود را دارند. هر کسی که کمی به موتورسیکلت علاقه داشته باشد و برندها را بشناسد، بدون شک با شنیدن نام برند ژاپنی کاوازاکی، به یاد مدل نینجا خواهد افتاد. کاوازاکی نیز با تلفیق خوشنامی مدل نینجا و چاشنی مسافرت، ورسیس ۲۵۰ را خلق و از سال ۲۰۱۷ میلادی آن را روانه ی بازار کرد. در این مطلب، تیم نیرومحرکه به سراغ این موتورسیکلت رفته است. کاوازاکی ورسیس در ایران، تنها توسط کویر موتور و در دو نسخه معمولی و تورر (Tourer) عرضه می شود که نمونه مورد بررسی تخت گاز، از نوع دوم است.

طراحی ظاهری Kawasaki Versys

همه ی موتورسیکلت های موجود در کلاس ادونچر-تورینگ، شاخصه هایی مثل ارتفاع زیاد از زمین، فرم بدنه کشیده و عضلانی، محل قرارگیری باکس در طرفین، محافظ شیشه ای جلو، مخزن سوخت با گنجایش بیشتر و خروجی USB برای اتصال سیستم ناوبری را به همراه دارند. در این کلاس، منبع اگزوز نیز در بالاترین حد خود قرار گرفته تا در صورت عبور از آب، چیزی وارد آن نشود.

Kawasaki Versys - کاوازاکی ورسیس 250

البته، طراحی کاوازاکی ورسیس، نسبت به سایر موتورسیکلت های موجود در این کلاس، کمی به دور از زمختی است و طراحان سعی بر خلق ظاهری اسپرت و تهاجمی برای این موتورسیکلت کرده اند. همانطور که قبلا گفته شد، نمونه مورد بررسی تخت گاز از نوع Tourer است و تجهیزاتی  نظیر محافظ لوله ای پیشرانه، باکس های ۱۷ لیتری جانبی، پلاگ برق و محافظ دست و جک، جک میانی و پروژکتور روی موتورسیکلت نصب هستند. این تجهیزات نصب شده، ظاهر جذابی به این موتورسیکلت تا دندان مسلح بخشیده اند.

طراحی زین نیز ارگونومیک بوده و برای راکب، موقعیت مناسبی را فراهم می کند. ارتفاع زین از سطح زمین حدود ۸۰ سانتی متر است. از دیگر شاخصه های کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ در این بخش، می توان به کلاستر آن اشاره کرد. این کلاستر به صورت ترکیبی، اطلاعات مربوط به دورسنج موتور را به صورت آنالوگ و اطلاعات مربوط به سرعت لحظه ای، موقعیت دنده، پیمایش و ساعت را به صورت دیجیتال، نمایش می دهد.

صرف نظر از کاربردی بودن، طراحی کلاستر و استفاده از دورسنج آنالوگ که تا ۱۵ هزار دور بر دقیقه را نمایش می دهد، نشانگر ذات اسپرت برند کاوازاکی است. ابعاد کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل، ۲۱۸۷، ۸۶۵ و ۱۲۰۵ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۱۴۵۰ میلی متر است.

مشخصات فنی کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

کاوازاکی ورسیس مجهز به پیشرانه دو سیلندر اب خنک است که هشت سوپاپ با دو میل بادامک دارد. این پیشرانه چهار زمانه، ۲۴۹ سی سی حجم و حداکثر توان آن، ۳۰ اسب بخار در ۱۱ هزار دور بر دقیقه و ۲۲ نیوتن متر است. این نیرو به واسطه جعبه دنده شش سرعته به چرخ عقب منتقل می شود. کلاچ نیز از نوع چند صفحه ای غوطه ور در روغن است.

با این شرایط، کاوازاکی ورسیس به طور ترکیبی، مصرف سوخت حدود سه لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که با درنظر گرفتن حجم ۱۷ لیتری مخزن سوخت، با یک بار سوختگیری می تواند مسافتی بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر را طی کند

تجربه سواری کاوازاکی ورسیس ۲۵۰

طراحی زین این نوع موتورسیکلت ها سبب می شود که بالا تنه راکب پس از سوار شدن، در حالت قائم قرار گیرد. در کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ نیز به لطف طراحی مناسب و فرم باریک زین، و همچنین ارتفاع مناسب از سطح زمین، سواری راحتی را برای راکب شاهد هستیم. البته قسمت عقب زین، به مراتب عریض تر از قسمت جلو است. ضمن اینکه برای ترک نشین، دستگیره نیز در طرفین تعبیه شده است.

پس از نشستن روی زین، دسته فرمان عریض کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ جلب توجه می کند. بدون شک، هدف کاوازاکی از اینکار، افزایش کنترل، تعادل و راحتی راکب است. پس از روشن شدن پیشرانه و شروع حرکت، عملکرد نرم پیشرانه و جعبه دنده و البته توان و گشتاور مناسب در دورهای پایین، بسیار جالب توجه است و مانور پذیری بسیار مناسبی را برای کاوازاکی ورسیس به همراه دارد.

با ورود به مسیر خاکی برای تست سیستم تعلیق، استفاده از کمک‌ فنرهای هیدرولیکی تلسکوپی با قطر ۴۱ میلیمتر در جلو و در قسمت عقب، استفاده از نوع دوشاخ با شوک گازی، علاوه بر جذب ضربات وارده، تجربه خوشایندی را به همراه دارد. سیستم ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی تو پر است. استفاده از دیسک ترمز ۲۹۰ میلی متری برای چرخ جلو و و دیسک ترمز ۲۲۰ میلی متری برای ترمز عقب، سبب شده تا عملکرد مجموع سیستم ترمز این موتورسیکلت حدود ۱۸۰ کیلوگرمی معقول باشد.

Kawasaki Versys در بازار ایران

در صورت تمایل به خرید موتورسیکلت در کلاس ادونچر – تورینگ، به لطف عرضه کننده های مختلف، گزینه های مناسبی وجود دارد. ارزان ترین موتورسیکلت این کلاس در بازار ایران، موتورسیکلت های SYM NH180 و NH250 است که توسط نیرو موتور عرضه می شوند. پس از این دو، امکان خرید بنلی TRK 250 از نیکران موتور پاسارگاد فراهم است. البته برخی از این سه مدل یاد شده قیمتی معادل نصف قیمت یک دستگاه کاوازاکی ورسیس را دارند. طبیعتا برای خرید یک موتورسیکلت برند و باکیفیت، باید هزینه بیشتری پرداخت. در صورتی که از لحاظ مالی محدودیتی ندارید، ورسیس می تواند همراه قابل اعتمادی باشد.

مهدی درفشی

من مهدی درفشی متولد آبان سال 1377 و دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی هستم. از موقعی که به خاطر دارم، همیشه به ماشین علاقه داشتم و همین باعث شد تا به محض اینکه یاد گرفتم بخونم، به سمت انواع مجلات خودرویی سوق پیدا کنم. در نهایت و در سال 95 تونستم اولین مطلبم رو در یک مجله خودرویی بنویسم. البته و به مرور زمان، فهمیدم که علاوه بر شیمی و ماشین، به هواپیما و ادوات نظامی هم علاقه دارم. بنابراین نیرومحرکه رو در واپسین روزهای تابستان سال 1402 راه انداختم تا بتونم به طور ویژه به صنعت خودرو، هوانوردی و نظامی بپردازم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا